Změna plánů?

V Československu byl na ostravsku založen po válce město – sídlo pro tisíce horníků – Havířov (oficiálně vyhlášeno 4. 12. 1955). V nacistickém Německu v roce 1938 bylo založeno „Město vozů KdF u Fallerslebenu“ – po druhé světové válce přejmenováno na Wolfsburg. To je dodnes sídlem automobilky Volkswagen. Za druhé světové války se však lidová vozítka ještě nevyráběla, všechno se dělalo pro zbrojní průmysl. Obojživelné vozy, lehká armádní vozidla KdF, náhradní díly ke stíhačkám Junkers. Tehdy asi dvě třetiny zaměstnanců byly tzv. totálně nasazení dělníci z jiných částí říše. Teprve po prohrané válce se mohla pod britskou správou rozjet výroba připravovaného lidového auta a začít tak rozvoj dnes největšího automobilového koncernu na světě.

Tatra se hodila

Už před válkou okopírovali při tvorbě „lidového vozu“ Němci koncepci i zaoblené tvary Tatry 97, za což je automobilka Tatra žalovala. Teprve v roce 1961 však za to vyplatili Němci Československu odškodné 300 000 západoněmeckých marek.